De ce are nevoie de comunicare o clinica sau un cabinet medical?

Membrii echipei HeartBeat PR lucreaza in domeniul comunicarii medicale de aproape 15 ani, cu mult inainte de a se gandi sa construiasca aceasta agentie. In toti acesti ani, am intalnit diversi parteneri – medici, cabinete, clinici, responsabili de marketing & PR, pacienti, oficiali din diverse ministere si agentii, companii de farma, farmacii, asociatii de profil si ONG-uri, studenti, voluntari – cu care am construit zeci de proiecte de comunicare si educatie medicala. Cu unii am lucrat in situatii de criza, cu altii am inceput de la zero si am crescut impreuna.

In toti acesti ani, o intrebare ramane un loc comun in toata povestea noastra: de ce avem nevoie de comunicare in industria serviciilor medicale/de sanatate?

1.     Pacientul vrea sa se informeze/sa fie informat

Vremea in care tot ce faceau cabinetele si clinicile pentru a se promova era sa „scoata” un flyer a trecut de mult. O mare parte parte din industrie se bazeaza, inca, pe dubla recomandare = stii un doctor bun pe…?, dar nu se stie cat mai tine si povestea asta. Mai ales ca vorba buna de ridica, vorba acra te coboara. Am intalnit foarte multe echipe de management medical care traiesc intr-un fel de bula, convinse fiind ca businessul merge bine, ca lumea oricum se imbolnaveste – cinic, nu? – si ca, atata timp cat isi mentin un anumit nivel de profesionalism, nu are ce sa se intample. Fals. Pacientul este rege: cauta, citeste presa, se uita pe social media, intreaba in stanga si-n dreapta si abia cand stie unde vrea sa ajunga, ia o decizie legata de alegerea unui serviciu medical/doctor. Nici macar in situatii de urgenta pacientul nu ia o decizie pripita. E vorba de sanatatea lui si vrea ce e mai bun.

2.     Competitia e atat de mare, incat fara comunicare nu existi

Imaginati-va un luminis, intr-o padure: nu pot creste mai multe plante decat permite luminisul si intotdeauna va supravietui cea mai viguroasa, care creste repede si se mentine la lumina. Nu pot exista (tot) mai multi pacienti, astfel incat toti furnizorii de servicii de sanatate sa „infloreasca”. Daca intrebati sau sunteti atenti in jur, o sa vedeti ca tocmai serviciile performante si medicii cunoscuti contracteaza servicii de comunicare, tocmai pentru a ramane „la lumina”. Nu stie „toata lumea” despre un cabinet, clinica sau medic doar pentru ca e bun. Stie pentru ca exista cineva care scrie despre si pentru ei. „Faima” unui medic sau serviciu medical contine doua elemente importante: profesionalismul/calitatea actului medical si comunicarea/promovarea acestuia.

3.     Relatia cu pacientul e la fel de importanta ca tratamentul

Sistemul de sanatate din Romania… hai sa spunem ca nu e tocmai cel ideal. Un furnizor de servicii medicale reuseste sa faca o diferenta cand intregeste/completeaza ceea ce ofera pe partea de tratament cu un serviciu de customer care ireprosabil. Si aici intervine echipa de comunicare: prin felul in care ii este „administrat” brandul = medicul, serviciul medical, clinica si echipa care il serveste, agentia de PR aduce in atentie si viata de dupa… vizita la medic.

4.     Pacientilor le place sa vorbeasca despre sanatatea lor

Mai multe studii recente arata cat se poate de convingator faptul ca pacientii vorbesc sau scriu imediat despre o vizita la doctor. Sanatatea este cel mai important lucru, desi unii pun fericirea pe prim plan J Haideti sa va dam cateva cifre*:

–       80% dintre utilizatorii de internet cauta pareri despre medici si servicii medicale

–       40% dintre acestia cauta un anume doctor sau o anumita specialitate (adica stiu foarte bine ce cauta)

–       27% dintre pacienti (adica persoanele care au fost deja la doctor) scriu pe internet despre experienta lor

–       30% dintre utilizatorii de retele sociale scriu regulat pe subiecte de sanatate personala

–       60% dintre utilizatorii de retele sociale au incredere in postarile medicilor mai mult decat in orice alta categorie profesionala

si….

–       60% dintre medici cred ca serviciile de comunicare imbunatatesc considerabil grija fata de pacient

 

*cifre preluate dintr-un studiu PR Daily / foto: Shutterstock

 

Asteptam sa ne contactati – click aici

 

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>